مهمترین نکات طراحی راهرو اداری کدامند

29 آبان ، 1401
مبلمان اداری فضاگویا

طراحی راهرو اداری از جمله کارهای مهمی می باشد که در اغلب مواقع به آن توجه نمیشود. با توجه به اینکه مراجعه کنندگان به محیط های اداری و کاری زمان زیادی را در راهروها سپری می کنند، به همین دلیل باید به احساسات آنها احترام گذاشت و شرایط ایده آلی را در این محیط فراهم کرد.

علاوه بر ارباب رجوع و مراجعه کنندگان، حتی کارکنان ادارات نیز با طراحی استاندارد راهروها احساس خوشایندی خواهند داشت و بدون شک در راندمان کاری آنها تاثیر مثبت دارد. مبلمان اداری فضا گویا در ادامه به چند نکته مهم برای طراحی راهرو اداری اشاره خواهد داشت.

طراحی راهرو اداریطراحی راهرو اداری

اصول طراحی راهرو اداری

اگر به عنوان مدیر یک محیط کاری خصوصی یا دولتی به دنبال فراهم کردن شرایط ایده آل برای کارکنان و مراجعه کنندگان خود هستید، پیشنهاد می کنیم طراحی راهرو اداری را جدی بگیرید. برخلاف سایر بخش های محیط های کاری، طراحی راهروها نیاز به هزینه زیادی نداشته و کافیست کمی در انتخاب رنگ، نورپردازی و دیزاین دقت داشته باشید. از مهم ترین نکات طراحی راهرو اداری می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

نورپردازی راهرو اداری

به دلایل مختلف از جمله کمبود فضا، در اغلب مواقع راهرو اداری باریک طراحی شده و به همین دلیل تردد در آن می تواند دلگیر و خسته کننده باشد. برای جلوگیری از ایجاد این حس در مراجعه کنندگان خود بهتر است به نورپردازی در طراحی راهرو اداری توجه ویژه ای داشته باشید. با نصب چند لامپ پرنور در فاصله های استاندارد از هم در طول راهرو می توان روشنایی را در این محیط ایجاد کرد.

دقت داشته باشید، نورپردازی نه تنها در روشن شن محیط موثر است، بلکه راهرو را بزرگ و عریض تر نشان می دهد. در اغلب محیط های اداری از نورهای سقفی استفاده میشود و نورپردازی روی دیوار رواج کمتری دارد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

دکوراسیون اداری

طراحی اتاق مدیریت

توجه به رنگ در طراحی راهرو اداری

مساله بسیار مهم بعدی در طراحی راهرو اداری، توجه به رنگ به کار رفته برای دیوارها می باشد. رنگ ها دارای انرژی های خاصی هستند و می توانند بر احساسات افراد تاثیر بگذارند. به همین دلیل بهتر است رنگ هایی را برای راهروهای اداری انتخاب کنید که از نظر روانشناسی احساس آرامش را در افراد ایجاد کنند.

مخصوصا در محیط های اداری شلوغ با تنش زیاد رنگ های روشن و ملایم می توانند مراجعه کنندگان را از نظر روحی آرام کنند. رنگ هایی از قبیل قرمز و نارنجی به هیچ عنوان برای طراحی راهرو اداری مناسب نخواهند بود، به جای آن می توان از سفید، کرم، زرد روشن و سبز و آبی استفاده کرد. در انتخاب رنگ راهرو اداری به کوچک و بزرگ بودن فضای راهرو باید توجه شود. راهروهای کوچک نیاز به رنگ های روشن دارند تا بتوان این نقص را در آنها پنهان کرد.

اصول طراحی راهرو اداریاصول طراحی راهرو اداری

استفاده از گل و گیاه در راهرو

اگر به دنبال ایجاد فضایی آرامش بخش در طراحی راهرو اداری هستید، پیشنهاد می کنیم نقش گل و گیاهان را دست کم نگیرید. گل و گیاه در هر محیط می تواند انرژی مثبت و حس زندگی و شادابی را ایجاد کند. علاوه براین، تاثیر زیادی بر تمیز شدن هوا در محیط های پرتردد از جمله ادارات و محیط های کاری دارند. با استفاده از چند فلاور باکس در بخش های مختلف راهرو اداری می توان زیبایی آن را چند برابر کرد.

البته دقت داشته باشید که در راهروهای کوچک، گل و گیاه روی زمین نباید منجر به اختلال در تردد افراد شود. در این شرایط می توانید از تعداد کم گل با اندازه های کوچک استفاده کنید. علاوه براین، استفاده از دیوار سبز نیز برای این محیط ها انتخاب ایده آلی خواهد بود. دیوار سبزها روی دیوار قرار گرفته و از کف راهرو فضا را اشغال نخواهد کرد.

استفاده از صندلی انتظار استاندارد

به منظور احترام به مراجعه کنندگان، لازم است در طراحی راهرو اداری به صندلی های انتظار توجه کنید. قرار گرفتن چند صندلی انتظار در ابعاد استاندارد در راهرو می تواند شرایط مناسبی را برای استراحت مراجعه کنندگان فراهم کند.

تعداد صندلی اداری و فاصله آنها از یکدیگر بر اساس شرایط محیط و میزان تردد در راهروهای اداری باید تعیین گردد. علاوه براین، صندلی هایی را برای این محیط ها انتخاب کنید که قابلیت شستشو داشته و تحمل وزن زیاد افراد را داشته باشد.

آینه کاری در طراحی راهرو اداری

ورود به راهروهای باریک و گاها تاریک برای انجام کارهای اداری و کاری به مرور می تواند منجر به خستگی ذهن شود. به همین دلیل با روش های مختلف باید این نقص در طراحی داخلی راهروها را از بین برد. یکی از انتخاب های عالی در این زمینه، استفاده از آینه و اینه کاری های هنرمندانه می باشد. به عنوان مثال، اگر راهرو باریک است، کافیست چند آینه با ارتفاع زیاد روی دیوارها نصب شود.

استفاده از آینه کاری برای راهرو اداری نه تنها فضا را بزرگ تر نشان می دهد، بلکه بازتاب نور در آن منجر به روشن تر شدن محیط خواهد شد. آینه های مدرن و پازلی نیز می توانند انخاب مناسبی برای این محیط ها به شمار روند.

مهمترین نکات طراحی راهرو اداریمهمترین نکات طراحی راهرو اداری

انتخاب دیوارپوش مناسب

در طراحی راهرو اداری بودجه اهمیت زیادی دارد و برای محیط هایی که در این زمینه محدودیت ندارند، دیوارپوش انتخابی عالی خواهد بود. با نصب دیوارپوش های سه بعدی یا ساده پی وی سی می توان محیط راهرو را تا حد زیادی زیباتر جلوه داد. در انتخاب دیوارپوش برای این راهروها حتما به کیفیت جنس، میزان قدرت تحمل در برابر تماس با اشیای نوک تیز، رنگ و قابلیت شستشوی آنها دقت کنید.

یکی از نکات بسیار مهم برای استفاده از دیوارپوش در طراحی راهرو اداری، طرح به کار رفته روی آنها می باشد. برای راهروهایی که دارای سقف بلند و عرض کمی هستند، بهتر است گزینه هایی را انتخاب کنید که طرح های افقی دارند. در مقابل، برای راهروهای دارای سقف کوتاه، طرح های عمودی روی دیوار می تواند خطای دید ایجاد کند و این نقص پنهان میشود.

نتیجه گیری

در حالت کلی برای طراحی راهرو اداری باید تا حد امکان بر ایجاد احساس خوشایند در مراجعه کنندگان و از بین بردن نواقصی از جمله نور کم و باریک بودن راهروها تمرکز داشت. بر همین اساس می توان به نورپردازی، انتخاب رنگ مناسب برای راهروها، به کار بردن دیوارپوش، نصب صندلی انتظار در طول سالن، آینه کاری و استفاده از گل و گیاه اشاره کرد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfBTsEgAAAAAEvlpP4Oay2SEtjUl7CEqpLtX4Hi