تاریخچه صنعت مبلمان اداری

03 خرداد ، 1401
مبلمان اداری فضا گویا

انسان از ابتدای خلقت تاکنون همواره به دنبال تغییر محل زندگی خود با انواع شکل ها و طرح ها بوده و این را می توان از نقاشی های روی غار ها که خود نوعی دکوراسیون به شمار می رفت استنباط نمود. حوزه دکوراسیون شرکت ها بیشترین تغییرات را در طول سال‌های اخیر داشته  و معمولاً فضای ادارات در هر دهه با شکل ها و طرح های متفاوتی تغییر کرده است. تاریخچه صنعت مبلمان اداری در دنیا به حداقل ۱۰۰ سال قبل بر می گردد. در این مطلب از فضاگویا قصد داریم شما را با تمامی تغییرات مبلمان اداری از ابتدا تا به امروز آشنا کنیم.

صندلی اداری

صندلی اداری

بشر از چه زمانی مبلمان اداری را استفاده می کرد؟

برخی افراد تاریخچه مبلمان را به دوران مصر باستان نسبت می دهند. مبلمان به دورانی برمی گردد که هنوز مفهومی با نام مبل در بین انسان ها شناخته نشده بود. استفاده از  تنه درخت، سنگ بزرگ برای نشستن و پوست های پشمی و قرار دادن آن ها روی سنگ ها برای نشستن را می توان اولین مبل های ساخته شده توسط بشر به شمار آورد. با مرور زمان و به دنبال تغییر شکل این وسایل، بشر آن ها را هر چه بیشتر به شکل امروزی صندلی و مبلمان تغییر داد. به طور رسمی اولین سازندگان مبل در طول تاریخ پادشاهان مصر باستان بوده اند که  به حدود سه هزار سال قبل از میلاد مسیح به این داستان بر می گردد. 
در فرهنگ ایران باستان نیز نشانه هایی از استفاده مبلمان در دربار سلطنتی به چشم می خورد. در سنگ نگاره های تخت جمشید به وضوح می توان این مبلمان سنتی را مشاهده نمود. در فرهنگ ایرانیان جایگاه فرد نشسته بر ایستاده مزیت داشته و همین دلیلی بر ساخت این فرم از مبلمان در آن زمان بوده است. در سایر تمدن ها مانند یونان باستان، روم و در دوران بیزانس اروپا نیز نمونه های مبلمان در طول تاریخ مشاهده شده که هرچه به زمان حال نزدیک تر شدیم تغییرات تاریخچه مبلمان اداری و سایر سبک ها متفاوت بوده است.

تاریخچه صنعت مبلمان اداری از ابتدا تا کنون

مبلمان اداری اولین بار در روم باستان به صورت غیر رسمی استفاده می شود اما طبق شواهد تاریخی و پس از ساخت اولین ساختمان اداری در سال 1726 در لندن، مبلمان برای اولین بار در آن زمان طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. ظهور رسمی مبلمان اداری در قرن بیستم در آمریکا همزمان با ظهور دفاتر امروزی در تمامی شرکت ها و ادارات بود. دفاتری که از میز های متنوع، فضاهای پارتیشن بندی شده و میز برای کنفرانس و میز هایی برای کار گروهی تشکیل شده بود.

مبلمان اداری کلاسیک

مبلمان اداری کلاسیک

تاریخچه مبلمان اداری مدرن

شکل گیری مبلمان اداری مدرن با  حفظ فرم ساختاری  سنتی و تلفیق آن با طرح های جدید به وجود آمده و معمولاً از متریال های مانند فلز و شیشه و آهن از چوب چون ساخته می شود.

تاریخچه مبلمان اداری کلاسیک

تاریخچه صنعت مبلمان اداری کلاسیک به دوران یونان و روم باستان بر می گردد. با الهام گرفتن از آن دوران  این مبلمان شیک طراحی و به وجود آمده است. در گذشته میزها در اندازه بزرگ ایجاد می شد که امروز زیاد این سبک طراحی مرسوم نیست و میز های کلاسیک امروزی تحول یافته همان مدل های کلاسیک هستند که در سالهای بسیار دور مورد استفاده قرار می گرفتند.

تاریخچه صنعت مبلمان اداری سلطنتی

مبلمان سلطنتی نیز همانطور که از نامش پیداست به سبک اشرافی و با بهره گیری از طراحی های مجلل تاریخی ساخته می شود. استفاده از این مبلمان در ادارات زیاد مرسوم نیستند و معمولاً برای اتاق مدیریت مورد استفاده قرار می گیرند و رنگ های شیری طلایی و قهوه ای بیشترین کاربرد را در ساخت آن را دارد.

تاریخچه مبلمان اداری پست مدرن

این سبک طراحی مبلمان اداری نیز از سال ۱۹۸۰ به بعد رونق گرفت و انواع رنگ های پر زرق و برق و استفاده از طرح های نامانوس در آن دیده می شود.

اولین مبلمان اداری چگونه ساخته شد؟

اولین اتاق های کار در سال ۱۷۰۰ تا ۱۷۱۰ میلادی ایجاد شدند و از همان تاریخچه مبلمان اداری شکل گرفت. خیلی زود ایده ساخت مکانی مجزا برای کارهای تجاری در بین صنعتگران شکل گرفت. با گذشت زمان و ظهور فناوری های جدید که می توان مهمترین آن را دستگاه تایپ نامید، بیش از قبل ساخت مبلمان اداری در بین مردم احساس شد. عده ای داروین را اولین سازنده رسمی مبلمان اداری می داند. زیرا او در تحقیقات خود در دهه ۱۸۰۰ میلادی اولین بار استفاده از چرخ زیر صندلی را مطرح کرد تا بتواند ساعت های بیشتری را به آسایش به کار در پشت میز بپردازد.

دهه 60 میلادی آغاز استفاده رسمی از مبلمان اداری

ابتدای استفاده از مبلمان اداری در دهه 60 میلادی بود. طراحی ساده شامل میز های بزرگ فلزی و ماشین تایپ های دستی که حتماً در فیلم های سینمای زیاد آن ها را دیده اید نقطه بارز طراحی آن زمان بودند. این طراحی داخلی هنوز هم علاقه مندان خاص خود را دارد برخی شرکت ها که تم آنتیک دارند برای جلب خریدار از این مدل طرح ها استفاده می کنند. مبلمان اداری در آن زمان دارای میز هایی با کشوهای بزرگ پر از کاغذ بودند و روی میز آن دارای لامپ های صنعتی بزرگ بود.

تاریخچه مبلمان اداری در طرح و نقش در دهه 70 میلادی

در دهه هفتاد میلادی تفاوت های چشمگیری در طرح و نقش مبلمان اداری شکل گرفت. اولین میز های رنگی در آن زمان در ادارات استفاده شده اند و چوب جایگزین جنس مبلمان اداری در آن زمان شد. در همان زمان بود که اتاقک های پارتیشن بندی شده در ادارات به شدت افزایش پیدا کرد و میز ها به گونه ای طراحی می شد که علاوه بر ۴ خط تلفن برای هر کارمند، پوشه های زیادی نیز در آن قابل قرار دادن بود.

پرطرفدارترین مطالب ما را از دست ندهید!

دهه 80 و ترکیب مبلمان اداری + کامپیوتر

جایگزینی ماشین های تایپ با کامپیوترها در این دهه سبب شد تا تغییراتی در شکل و فرم تاریخچه صنعت مبلمان اداری صورت بگیرد. رایانه های بزرگی که برای ذخیره سازی اسناد بر روی میز ها با مانیتورهای بزرگ قرار می گرفتند نکته ای بود که سبب شد اهمیت کشوها در آن دهه نسبت به دو دهه قبل کاهش پیدا کند و ابعاد روی میز ها بزرگتر شود. در آن زمان ابعاد صندلی های اداری نیز نسبت به قبل کاهش پیدا کرد.

تحولی در صنعت مبلمان اداری با صندلی های جک دار در دهه 1990 

شکل اتاقک هایی که در دهه های قبل در ادارات مرسوم شده بود در دهه نود با دیوار های کوتاه جایگزین شد و سبب شد همکاران بتوانند همدیگر را ببینند. در این دوره کارمندان به دلیل افزایش ساعت های کاری نیاز به صندلی هایی داشتند که به ستون فقرات آسیب نرساند به همین دلیل شرکت هرمان هیلر صندلی اداری جک دار را عرضه کرد و راحتی کارمندان و وضعیت نشستن آن ها بهتر از قبل شد. این شرکت در سال ۱۹۰۶ در ایالت میشیگان تاسیس شده بود و ابتدا فقط تزیینات مربوط به خانه را تولید می‌کرد اما رفته‌ رفته وارد صنعت اداری شد و صندلی های اداری متعددی را در آن زمان وارد بازار کرد.

مبلمان اداری

مبلمان اداری

تاریخچه مبلمان اداری با ورود به قرن 21

از ابتدای ورود به قرن ۲۱ و با افزایش روز افزون تکنولوژی و استفاده از لپ تاپ ها در میان کارمندان، مبلمان اداری شیک و طرح های جدیدی به خود گرفت و بیشتر متاثر از مبلمان خانگی شد. در طراحی مبلمان اداری در این سال ها خلاقیت و راحتی کارمندان در راس اهداف قرار گرفته و همواره طراحان به این نکته توجه می کنند که مبلمان به گونه ای ایجاد شود که جا برای سیم ها و کابل ها کامپیوتر ها نیز باشد و خللی در روند کار ایجاد نکند.

تاریخچه مبلمان اداری در 10 سال اخیر چگونه بوده است؟

طراحی مبلمان اداری امروزه به دلیل ساعت کاری بیشتر  کارمندان به سبک  مبلمان خانگی گرویده تا کارمندان فضای کاری را نیز مشابه فضای منزل خود بدانند و احساس خستگی در آن ها رخنه نکند.
در سال‌های گذشته مبلمان اداری همچنان بر دو اصل خلاقیت و راحتی استوار بودند، ولی برخی شرکت های بزرگ مانند گوگل  با فضا های منحصر به فرد و نامتعارف که در محیط کاری خود ایجاد کرده اند به گونه ای تابو شکنی را در میان شرکت ها آغاز کردند و فضا هایی که برای جلسات و کارهای گروهی در نظر گرفته اند دارای مبلمان اداری خاص بوده که مشخصا برای همان شرکت خاص طراحی و نصب شده است. ایجاد فضای جذاب برای تعامل و همفکری در بین کارمندان سبب شده تا مبلمان اداری از میز های تک نفره و فلزی خشک قدیم به میز های رنگارنگ و جذاب تبدیل شود. علاوه براین، در چند سال اخیر شاهد روی کار آمدن مبلمان اداری هوشمند توسط برندهای معتبر در دنیا هستیم که نشان دهنده تغییرات گسترده در این حوزه در آینده نه چندان دور است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfBTsEgAAAAAEvlpP4Oay2SEtjUl7CEqpLtX4Hi