روانشناسی رنگ ها در محیط کار

24 بهمن ، 1400
مبلمان اداری فضا گویا

روانشناسی رنگ در محیط کار از مسائل بسیار مهمی می باشد که می تواند به شدت بر بازدهی کارکنان و حتی قدرت خلاقیت و نوآوری آنها تاثیرگذار باشد. به طوریکه امروزه بسیاری از طراحان دکوراسیون با بررسی شرایط اتاق کار و نوع کسب و کار و شرایط روحی مورد نیاز برای افراد رنگ های مناسب را انتخاب و پیشنهاد می دهند. چون هر یک از رنگ های موجود در طبیعت اثرات روانشناسی متفاوتی بر ذهن و احساسات و روحیات دارند که به مرور می توانند بر نحوه فعالیت کارمندان اثر داشته باشند. گروه فضاگویا در ادامه اثر رنگ و ارگونومی آنها را در محیط و اتاق کار بررسی و بهترین رنگ های مناسب برای این قبیل محیط ها را معرفی خواهد کرد.

روانشناسی رنگ ها در محیط کار

روانشناسی رنگ ها در محیط کار

ویژگی های بهترین رنگ در محیط کار از نظر روانشناسی

رنگ ها بر اساس طول موجی که دارند در گروه های مختلف گرم، سرد و خنثی تقسیم بندی میشوند و بر همین اساس می توانند سطح انرژی در افراد را با تغییر روبرو کنند. این مساله به اندازه ای اهمیت دارد که یکی از شاخه های علم روانشناسی hromotherapy یا رنگ درمانی بوده و عدم تعادل روانی و استرس و غیره را از این طریق درمان می کنند. به همین دلیل در محیط های کاری و اداری که میزان بازدهی افراد و کارکنان در بالاترین سطح اهمیت قرار دارد، نمی توان از این مساله مهم چشم پوشی کرد.

سوال بسیار مهم این است که بهترین رنگ در محیط کاری از نظر روانشناسی کدام است؟ به عبارت دیگر، در انتخاب رنگ برای اتاق کار و دفتر مدیریت و غیره به چه ویژگی هایی باید توجه شود؟ آیا زیبایی می تواند تنها ملاک و معیار در این زمینه باشد یا فقط باید به تاثیرات روانشناسی آنها توجه شود؟ به طور خلاصه می توان گفت، در انتخاب بهترین رنگ برای محیط کار از نظر روانشناسی و اصول زیبا شناسی لازم است به موارد زیر توجه شود:

  • با توجه به متراژ اختصاص داده شده برای محیط کار و میزان بزرگ و کوچک بودن آن باید رنگ روشن یا تیره را انتخاب کرد.
  • رنگی که انتخاب می کنید باید با میزان نور موجود در محیط و روشنایی آن تناسب داشته باشد. چون برخی از رنگ ها نور را بازتاب داده و باعث روشن تر شدن فضا میشوند و بالعکس!
  • روانشناسی رنگ در محیط کار و اثراتی که بر ذهن و روحسات و احساسات افراد ایجد می کند باید مد نظر قرار گیرد.
  • رنگی که انتخاب می کنید باید با نوع کسب و کار و میزان آرامش و هیجان محیط تناسب داشته باشد. به عنوان مثال، رنگی که برای رستوران یا آبدارخانه دفترکار انتخاب میشود، با اتاق برگذاری جلسات نمی تواند یکسان باشد.

بهترین رنگ در محیط کار از نظر روانشناسی

بهترین رنگ در محیط کار از نظر روانشناسی

روانشناسی رنگ های گرم در محیط کار

اثرات روانشناسی رنگ ها در محیط کار را می توان بر اساس طول موج آنها و گرم و سرد بودنشان بررسی کرد. در حالت کلی رنگ های گرم دارای انرژی بالایی بوده و رنگ سرد آرامش را به همراه داشته و خنثی رنگ بی طرف است. با توجه به اینکه محیط کار شما در چه سطحی از استرس و هیجان قرار دارد می توانید رنگ های گرم را به مقدار زیاد یا کم در بخش های مختلف آن به کار ببرید. دقت داشته باشید که از نظر روانشناسی بهتر است بیش از اندازه از رنگ های گرم در دفتر کار استفاده نشود، چون به مرور منجر به افزایش استرس و هیجان و تنش خواهد شد.

پربازدیدترین مطالب ما را از دست ندهید!

از پرکاربردترین رنگ های گرم در محیط های کاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روانشناسی رنگ قرمز در محیط کار

قرمز رنگ هیجان می باشد و ذهن ناخودآگاه با مشاهده آن به سطح بالایی از انرژی و شور و اشتیاق می رسد. این مساله در نگاه اول شاید با محیط کار سازگار باشد، اما به مرور زمان نتیجه ای کاملا عکس خواهد داشت. قرار گرفتن در محیط هایی که رنگج قرمز به وفور در آن استفاده شده است می تواند ذهن را دچار تشویش و عدم تمرکز کند. به همین دلیل برای اتاق کار و دفتر مدیریت استفاده از قرمز نمی تواند گزینه ایده آلی باشد. بلکه بهتر است به مقدار کم و در کنار سایر رنگ ها از آن استفاده شود تا تناسب و هماهنگی ایده آلی را بوجود آورد. به عنوان مثال می توانید یکی از دیوارها یا اکسسوری ها و وسایل تزئینی را قرمز انتخاب کنید.

روانشناسی رنگ های گرم در محیط کار

روانشناسی رنگ های گرم در محیط کار

برای اینکه بتوانید از اثرات مثبت رنگ قرمز در محیط کار بهره مند شوید، پیشنهاد می کنیم این رنگ را در آبدارخانه و رستوران و غذاخوری محل کار استفاده کنید. کارمندان پس از چند ساعت کار انرژی و هیجان خود را از دست می دهند و با قرار گرفتن در محیطی با رنگ قرمز می توان مجدد انرژی از دست رفته را در آنها تقویت کرد.

اثرات رنگ نارنجی در دفتر کار

از دیگر رنگ های گرم که از نظر روانشناسی استفاده از آن در دفتر کار می تواند اثرات ایده آلی بر افزایش راندمان کارکنان داشته باشد، نارنجی است. این رنگ در عین حال که هیجان انگیز است، می تواند آرامش را به خوبی در افراد ایجاد کند. به همین دلیل در محیط های کاری که نارنجی در آنها استفاده شده، به مرور متوجه تغییر در بهبود رفتار کارکنان و ایجاد حس دوستی و سخت کوشی و خستگی نپذیری آنها خواهید شد. البته توجه داشته باشید که بیش از اندازه نباید از رنگ های گرم در محیط های کاری استفاده شود و حد اعتدال را حفظ کنید.

رنگ زرد در محیط کار

از بهترین رنگ ها برای محیط های کاری از نظر روانشناسی می توان به زرد اشاره کرد. زرد نه تنها باعث میشود فضایی روشن و پرنور داشته باشید، بلکه تاثیر فوق العاده ای بر کاهش افسردگی کارکنان دارد. در محیط کاری کسل کننده که کارمندان مشغول انجام کارهای تکراری هستند و خبری از ارباب رجوع در آنها نیست، کافیست کمی رنگ زرد را در دیوار و اکسسوری ها و میز و صندلی به کار ببرید. همچنین لازم به ذکر است، زرد تاثیر بسیار زیادی بر افزایش خلاقیت و قدرت تخلیل افراد خواهد داشت.

رنگ زرد در محیط کار

رنگ زرد در محیط کار

رنگ صورتی در اتاق کار

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب رنگ برای محیط کار، توجه به روحیات و جنسیت کارکنان و نوع کسب و کار می باشد. به عنوان مثال، اگر کسب و کارتان بیشتر با خانم ها سروکار دارد و کارمندان زن بیشتر از مرد می باشد، صورتی می تواند گزینه مناسبی باشد. صورتی از نظر روانشناسی احساس آرامش و صمیمیت زیادی را در افراد ایجاد می کند و بیشتر با ویژگی های اخلاقی و روحی خانم ها سازگار است. علاوه براین، این رنگ نمی تواند گزینه ایده آلی برای کسب و کارهای جدی باشد. چون صورتی رنگی فانتزی می باشد و به عنوان مثال برای اتاق کنفرانس و برگذاری جلسات مناسب نخواهد بود.

روانشناسی رنگ های سرد در محیط کار

استفاده از رنگ های سرد برای محیط های کاری که هدف ایجاد آرامش، امنیت و اعتماد و تعادل می باشد، از نظر روانشناسی رنگ های سرد گزینه ایده آلی خواهند بود. برخی از رنگ های سرد مناسب برای اتاق کار شامل موارد زیر می باشند:

اثر رنگ آبی در اتاق کار

آبی از جمله رنگ های مناسب برای ایجاد احساس آرامش و امنیت در محیط های کاری می باشد که استفاده از آنها نیاز به دقت بالایی دارد. به همان اندازه که این رنگ می تواند در محیط آرامش را ایجاد کند، افراط در آن به مرور نوعی رخوت و سستی را در کارکنان ایجاد می کند. به همین دلیل بهتر است ترکیبی از رنگ آبی در کنار رنگ های گرم را در اولویت قرار دهید. به عنوان مثال، دیوارهای آبی در کنار صندلی یا گلدان زرد نتیجه ایده آلی خواهد داشت.

روانشناسی رنگ های سرد در محیط کار

روانشناسی رنگ های سرد در محیط کار

روانشناسی رنگ سبز در محیط کار

سبز از آن دسته رنگ هایی می باشد که می توان آن را در گروه رنگ های سرد و گرم قرار داد. به عنوان مثال، اگر بیشتر رنگ آن به زرد تمایل داشته باشد می تواند اثرات رنگ های گرم را ایجاد کند و در صورت تمایل به آبی سرد خواهد بود. در حالت کلی این رنگ چه روشن و تیره و گرم و سرد از بهترین انتخاب ها برای محیط های کاری به شمار می رود. چون سبز رنگ آرامش و سلامت و طبیعت بوده و می تواند محیطی مناسب برای کارهای سخت و خسته کننده را بوجود آورد.

روانشناسی رنگ های خنثی در محیط کار

از نظر روانشناسی استفاده از رنگ های خنثی در محیط کار باید با دقت بالایی انجام شود، چون می تواند خلاقیت افراد را به مرور کاهش دهد. رنگ های خنثی از قبیل سفید، سیاه، قهوه ای و خاکستری در عین حال که می توانند آرامش و اصالت را به همراه داشته باشند، زیاده روی در آنها منجر به افسردگی میشود. محیط های کاری سفید شاید در نگاه اول و در بازه زمانی کوتاه احساس خوشایندی داشته باشند، اما بازتاب نور منجر به خستگی چشم شده و حتی امکان سر درد نیز در چنین محیط هایی افزایش پیدا می کند. به همین دلیل بهتر است سیاه، سفید، قهوه ای و خاکستری در کنار رنگ های گرم یا سرد به کار روند.

روانشناسی رنگ های خنثی در محیط کار

روانشناسی رنگ های خنثی در محیط کار

در حالت کلی اثرات روانشناسی رنگ های خنثی را می توان به صورت زیر بیان کرد:
  • اثر رنگ سفید برای اتاق کار: ایجاد محیط مدرن و تمیز و در عین حال خسته کننده
  • رنگ سیاه برای دفتر کار: ایجاد محیط لوکس و سلطنتی که به مرور منجر به افسردگی خواهد شد.
  • دفتر کار قهوه ای: افزایش احساس اعتماد و اطمینان در کارکنان و ارباب رجوع و زیاده روی در آن باعث افسردگی میشود.

به همین دلیل می توان این رنگ ها را ترکیبی استفاده کرد تا نتیجه فوق العاده ای از آنها دریافت نمود.
به عنوان نتیجه گیری می توان گفت، روانشناسی رنگ مبلمان اداری در محیط کار از موارد مهمی می باشد که در اولین مرحله از دیزاین دفتر کار باید به آن توجه داشت. به دلیل تاثیرات مثبت و منفی که هر یک از رنگ های سرد، گرم و خنثی بر احساسات و قدرت تمرکز و خلاقیت ذهن ایجاد می کنند، بهتر است به صورت ترکیبی استفاده شوند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfBTsEgAAAAAEvlpP4Oay2SEtjUl7CEqpLtX4Hi