آشنایی با مزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکی

14 فروردین ، 1400
مبلمان اداری فضا گویا

بررسی مزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکی

با پیشرفت جوامع بشری مفهوم و روش کار تغییرات عمده ای کرد و از شکل سنتی خود خارج شد.امروزه با به وجود آمدن انواع استارت آپ ها و فریلنسرها نیاز به ایجاد فضاهای کاری اشتراکی است .در این مقاله به بررسی مزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکی می پردازیم.نقطه متقابل فضاهای اشتراکی سازمان های سنتی هستند که از بخش ها و اتاق های مجزایی تشکیل شدند و هریک از این بخش ها در راستای اهداف آن بخش به فعالیت خود می پردازد ولی در کسب و کارهای نوین اعضا تمایل دارند تا ارتباط صمیمی تری با یکدیگر داشته باشند و همگی برای یک هدف مشخص فعالیت می کنند.

فضاهای کار اشتراکی در ایران و همه چیز درباره آن‌فضاهای کار اشتراکی در ایران و همه چیز درباره آن‌ 

مفهوم فضای کاری اشتراکی چیست؟

کسب و کارهای نوپا معمولا بودجه کافی برای تهیه یک دفتر کاری مجزا را ندارند از طرفی تمایل دارند تا تمام افراد گروه با هم تبادل داشته باشند و از نظرات و ایده های یکدیگر برای پیشبرد کار خود بهره ببرند.گاهی اوقات فریلنسرها نیز تمایل دارند در حالی که به طور مستقل کار می کند در یک فضای کاری پویا به فعالیت خود بپردازند.به همین علت فضای کاری اشتراکی را برای فعالیت خود انتخاب می کنند. فضای کاری اشتراکی یک سالن بسیار بزرگ با تعدادی میز و صندلی است که افراد با پرداخت هزینه ناچیزی از این فضا استفاده می کنند گاهی این فضاها با قرار دادن پارتیشن از هم جدا می شوند.

بررسی مزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکی

مزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکی بسیار زیاد است بعضی از افراد با توجه به شرایط و ویژگی های شخصیتی خود این فضاها را برای فعالیت انتخاب می کنند برخی دیگر ترجیح می دهند در همان فضاهای سنتی به فعالیت خود بپردازند.شاید در نگاه اول تصور کنید که از مهمترین دلایلی که استارتاپ ها یا کسب و کارهای نوین فضاهای اشتراکی را برای محل کار انتخاب می کنند این است که بودجه کافی برای تهیه یک دفتر کاری مجزا را ندارند. ولی آنچه موجب شده است اکثر استارتاپ ها به این نوع از فضاها تمایل پیدا کنند این است که قرار گرفتن در یک محیط پویا در کنار افرادی با تخصص های مختلف و ایده ها و فکرهای متفاوت شرایطی را فراهم می کند تا این نوع از کسب و کارهای نوین رشدی به مراتب بهتر و با سرعت بیشتری داشته باشند.

مزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکی برای فریلنسر یا اعضای استارت آپ

انتخاب یک فضای کاری اشتراکی برای فریلنسر یا عضو یک استارت آپ در کنار مزایایی که دارد چالش هایی هم به همراه دارد. بنابراین بررسی مزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکی می تواند کمک خوبی باشد که آیا شما می توانید در این نوع از فضا ها کار کنید یا خیر؟

مزایای فضای اشتراکی

یکی از مزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکی دسترسی به افراد متخصص است. فضاهای اشتراکی شرایطی را فراهم می کند تا در یک فضای صمیمانه با صرف هزینه کمتر از نیروهای متخصص و با استعداد برای انجام کارهای خود استفاده کنید و همین امر سبب رشد مجموعه می شود. پیشرفت اجتماعی و کاری یکی دیگر از مزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکی است. شاید حضور در منزل برای شما آزادی هایی را فراهم کند.اما در نهایت همین آزادی ها سبب می شود خلاقیت و انگیزه شما کاهش پیدا کند و بهره وری کمتری داشته باشید در صورتی که حضور در یک محیط پویا سبب شکوفایی خلاقیت های شما می شود سبب می شود با افراد بیشتری در ارتباط باشید و  پیشرفت بهتری داشته باشید. حضور در یک فضای اشتراکی شرایطی فراهم می کند تا یک فریلنسر بتواند قراردادهای کاری بیشتری را منعقد کند. دسترسی به انواع امکانات بدون صرف هزینه های بالا از دیگر مزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکی است. شما می توانید در یک فضای کاری صمیمانه از انواع وسیله های مورد نیاز برای ایجاد یک استارت آپ بهره مند شوید، نظیر دستگاه چاپ ،وای فا، آشپزخانه، نورپردازی، نشیمن و حتی فضاهای تفریحی و در عوض هزینه های مربوط به تهیه این وسایل را صرف ایده استارت آپ خود کنید. از دیگر مزایای کار اشتراکی عبارتند از ایده گرفتن و تحریک کننده اولیه ،استفاده از تجربیات سایر اعضای فضای اشتراکی با یک پرش از چالش های حقوقی، فرهنگی، اقتصادی و ... برای ارتقای استارت آپ.

معایب کار اشتراکی

از مزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکی این است که امکان دسترسی به اطلاعات یکدیگر بسیار زیاد است اصولا ویژگی عمده فضای اشتراکی دسترسی به اسناد و اطلاعات یک پروژه توسط سایر اعضا است.در این صورت اگر ماهیت کار شما به نحوی است که باید پروژه مخفی بماند فضای اشتراکی گزینه مناسبی برای شما نیست. در توضیحات مزایای فضای اشتراکی به حضور اعضا با زمینه یکسان در یک محیط اشاره کردیم اما تصور کنید اگر ورودی مشتریان شما با سایر اعضا فقط از طریق همین فضای مشترک باشد آنگاه رقابت از نظر سرعت، کیفیت، هزینه و سایر موارد با اعضای دیگر بسیار سخت خواهد شد. از دیگر مزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکی عبارت از:

  • سوء تفاهم های بسیاری بین اعضا ایجاد می شود و اعضا باید حتما روحیه کار تیمی داشته باشند و انتقاد پذیر باشند
  • محدودیت در فضا از معایب یک فضای اشتراکی است زیرا با رشد استارت آپ نیازمند انتخاب اعضای جدیدی هستید ولی به احتمال زیاد فضای اولیه گنجایش اعضای بیشتری ندارد و نیازمند این هستید تا فضای بزرگتری تهیه کنید.

مزایا و محدودیت ‌های کار در فضای کار اشتراکیمزایا و محدودیت ‌های کار در فضای کار اشتراکی 

انواع پارتیشن اداری در فضای اشتراکی

بسیاری از اوقات در یک فضای اشتراکی نیاز داریم از پارتیشن برای تقسیم فضا استفاده کنیم ولی باید توجه کنید .یک پارتیشن با جنس مناسب انتخاب کنیم تا نورپردازی فضا تغییر نکند. پارتیشن های شیشه ای در کنار جدا کردن فضاها از یکدیگر شرایطی را فراهم می کند که اعضا در ارتباط با هم باشند و مهمترین مزیت این پارتیشن ها این است که عایق صوت هستند. پارتیشن های بدن فریم معمولا برای فضاهای کوچک بکار می روند. پارتیشن ام دی اف، چوبی و آلومینیومی از انواع دیگر پارتیشن هستند.

فضای کار اشتراکی در ایران

اولین فضای کار اشتراکی در ایران در زنجان ایجاد شد فردی به نام فرهاد سپیدگر نام همکارستان برای  واژه coworking space انتخاب کرد و نام محل کار خود را 404 گذاشت هرچند در حال حاضر این مکان دیگر فعالیت ندارد ولی شروعی برای سایر استارت آپ ها بود تا بتوانند کار خود را در این مکان ها شروع کنند و در ابتدا هزینه کمتری برای اجاره فضا پرداخت کنند و در نتیجه با رشد و گسترش مجموعه ی خود شرکت های بزرگتری را تشکیل دهند. نمونه های دیگری از فضای اشتراکی در اصفهان، تهران، مشهد و سایر شهرها به ترتیب به وجود آمد و بستری مناسب برای کسب و کارهای نوین جدید ایجاد کرد.

مزیت فضای اشتراکی نسبت به خانه و کافی شاپ

کار کردن در منزل سبب می شود در زمان صرفه جویی شود. نیازی نیست قوانین خاصی را در منزل رعایت کنید محدودیت پوشش هم ندارید .در کنار انجام کار خود می توانید به امور منزل هم رسیدگی کنید. اما در کنار همه این مزیت ها این روش کار کردن سبب انزوای فرد می شود. فریلنسرهایی که در منزل کار می کنند شانس کمتری برای توسعه کار خود دارند و روابط اجتماعی آن ها محدود می شود. فضای کار در کافی شاپ برای فریلنسرها جذابیت های زیادی دارد اما در کنار این جذابیت ها توجه کنید که ساعت کاری خود را باید با کافی شاپ تنظیم کنید افرادی که در این فضاها حضور دارند برای کار آنجا نیستند. حضور افراد مختلف سبب حواس پرتی شما می شود و راندمان کارتان کاهش پیدا می کند. شرکت فضاگویا با ارائه بهترین خدمات و محصولات اداری در خدمت شما همراهان گرامی می باشد.

مزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکیمزایا و معایب فضاهای کاری اشتراکی

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید: 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfBTsEgAAAAAEvlpP4Oay2SEtjUl7CEqpLtX4Hi