تاثیر دکوراسیون اداری بر روی مشتری و احساسات او

29 مهر ، 1399
مبلمان اداری فضا گویا

بررسی تاثیرات دکوراسیون محیط اداری بر مشتری

تاثیرات دکوراسیون محیط اداری بر مشتری پایه و اساس طراحی دکوراسیون اداری است که باید از جهات مختلف به آن توجه شود. طراحی دکوراسیون یک محیط به معنای چینش صحیح اشیا و ایجاد یک هماهنگی مناسب بین آن ها است تا بازدهی فعالیت های افراد در آن محیط افزایش یابد. این بازدهی می تواند از نظر کاری، از نظر روحی و... باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی تاثیرات طراحی صحیح دکوراسیون محیط بر افراد بپردازیم.

مفهوم دکوراسیون داخلی

در ابتدا قبل از بررسی تاثیرات دکوراسیون محیط اداری بر مشتری، بهتر است با مفهوم این دکوراسیون آشنا شویم. دکوراسیون و طراحی داخلی، دو مقوله مهم برای ایجاد یک محیط مناسب برای فعالیت های یک مجموعه است که غالبا با یکدیگر اشتباه گرفته می شود.
دکوراسیون داخلی از نظر معنایی به مفهوم هماهنگ سازی طراحی شده برای به نمایش گذاشتن رنگ ها، اثاثیه ها و سایر اشیاء در یک محیط با یک سری به صورت حرفه ای (با یک سری ویژگی های خاص) می باشد. به کسانی که این نوع فعالیت را به صورت حرفه ای انجام می دهند، دکوراتور داخلی می گویند.

کاربرد دکوراسیون اداری در جلب و رضایت اعتماد مشتری 
کاربرد دکوراسیون اداری در جلب و رضایت اعتماد مشتری 

اهمیت دكوراسیون داخلی

در ابتدا باید بگوییم، امروزه طراحی دکوراسیون داخلی ریزه کاری ها و سبک های مختلفی دارد که برپایه یکسری اصول انجام می شود. اهمیت دکوراسیون داخلی از آنجایی ناشی می شود که این نوع فعالیت می تواند باعث مزایا و یک سری فوایدی باشد که می تواند در کل بازدهی فعالیت ما را در آن محیط افزایش دهد. به همین خاطر است که امروزه طراحی و دکوراسیون داخلی یکی از بخش های مهم در معماری و مراحل بعد از ساخت است. در ادامه با ما همراه باشید تا تاثیرات دکوراسیون محیط اداری بر مشتری را بهتر بیان کنیم.

تاثیرات دکوراسیون محیط اداری بر مشتری

برای بیان تاثیرات دکوراسیون محیط اداری بر مشتری یا هر فردی می تواند به چندین مورد اشاره نمود که می خواهیم آنها را بیان کنیم. در ابتدا باید گفت طراحی یک دکوراسیون با توجه به نوع محیط و فضای آن می تواند سبب آرامش افراد آن محیط شود. در واقع ایجاد یک محیط با چینش مناسب اجزای آن در کنار یکدیگر می تواند سبب جلوگیری از هدر رفتن وقت، انرژی و ... در تعامل آن شده و این در نهایت به آرامش افراد حاضر در آن محیط منجر می شود.
دومین مورد از تاثیرات دکوراسیون محیط اداری بر مشتری را می توان ظاهر زیبا و ایجاد فضای بسیار جذاب دانست. همواره مشتریان در فضاهای اداری در حال رفت و آمد و یا منتظر نوبت خود هستند که فراهم کردن یک محیط جذاب می تواند تا حدودی آن ها را سرگرم کند و از نارضایتی آنها در طول پروسه فعالیت اداری شان بکاهد. یکی دیگر از فواید طراحی دکوراسیون محیط جذاب آن است که مشتری برداشت و تصور خوبی در انتها از محیط اداری و شرکت شما خواهد داشت.

دیگر تاثیرات دکوراسیون محیط اداری بر مشتری

سومین مورد از تاثیرات دکوراسیون محیط اداری بر مشتری را می توان افزایش بهره وری فعالیت های مشتریان یا کارمندان در آن محیط دانست. در واقع جایگذاری صحیح اشیاء در کنار یکدیگر که این اشیا می تواند صندلی های انتظار و یا میزها و محل نوشتن برای مراجعه کنندگان باشد، می تواند منجر به رفت و آمد کمتر، باز بودن مسیر و جلوگیری از برخورد با اشیاء کناری شود.
مورد بعدی در تاثیرات دکوراسیون محیط اداری بر مشتری را می توان رنگ ها دانست. رنگ ها یکی از مهم ترین عناصر در طراحی دکوراسیون داخلی هستند که ترکیب رنگ ها در کنار هم و کمی خلاقیت می تواند سبب ایجاد یک محیط دل انگیز و با انگیزه باشد. همچنین نکته مهم دیگری که باید در این موضوع بیان کرد، آن است که رنگ ها از نظر روان شناسی نیز بر افراد حاضر در یک محیط موثر هستند. به همین خاطر است که در محیط های بیمارستانی که بیماران و همراهان آن ها با اضطراب بسیار وارد می شوند، محیط های پاکیزه با رنگ های آبی روشن و سفید هستند که این رنگ ها از نظر روان شناسی می تواند اضطراب را کاهش داده و افراد را آرام تر کنند. همچنین در محیط های اداری نیز این رنگ به کار گرفته می شود.

اهمیت دکوراسیون داخلی در جذب مشتریاهمیت دکوراسیون داخلی در جذب مشتری

مناسب ترین طراحی داخلی برای افراد مختلف کدامند؟

برای پاسخ به این پرسش باید شما طراحی داخلی خود را بر اساس چندین اصل زیر انجام دهید. این اصول عبارتند از:

  • بررسی فضای محیط: اولین اصل بررسی فضای داخلی است که شامل فضا، نوع محیط، خط، شکل، بافت، الگو آن است. به عنوان مثال فضای محیط خود به دو قسمت فضای منفی که از وسایل اشباع شده و فضای مثبت که خالی است دسته بندی می شود. همچنین شکل فضای محیط که ممکن است به صورت چند شکل هندسی طراحی شده باشد نیز باید بررسی شود.

  • نوع محیط: بررسی نوع محیطی که مشتری در آن فعالیت های خود را انجام می دهد نیز بسیار مهم است. امروزه برای محیط های مختلف اداری، خانگی و... دیزاین ها و طراحی های مختلفی در نظر گرفته می شود.
    بررسی وسایل به کار رفته در محیط: با توجه به کاربری که محیط دارد، وسایل مختلفی در آن محیط وجود دارد که این وسایل ویژگی ها، ابعاد و مشخصه های خاص خود را دارند. بررسی این مورد می تواند در طراحی مناسب برای مشتری مناسب باشد. به عنوان مثال در فضای اداری وسایل به کار رفته مبلمان اداری است اما در خانه وسایلی برای یک زندگی روتین و روزمره به کار گرفته می شود.

  • رنگ و نور محیط: دو مقوله مهم که باید برای طراحی حتما در نظر گرفته شود. نور محیط باید به گونه ای باشد تا تمام محیط حداقل یک سطح از نور را داشته باشند. همچنین رنگ اتاق یا محیط نیز باید با توجه به کاربری محیط و ویژگی های روان شناسانه آن فرد، رنگ آمیزی شود.

نكاتی مهم در طراحی دکوراسیون 

در نهایت باید به نکات مهمی که در طراحی دکوراسیون می توان به آن ها اشاره نمود، پرداخت که عبارتند از:

  • تعادل در انتخاب و چیدمان اشیا

  • ایجاد یک ریتم مناسب بین اجزا که می تواند از نظر رنگ، جایگیری اشیا یا بافت محیط باشد

  • نورپردازی مناسب برای محیط با استفاده از لامپ، آباژور و...

  • رعایت فاصله مناسب اشیاء از یکدیگر. به عنوان مثال بهتر است مبل ها و یا صندلی های انتظار را از دیوار کمی فاصله دهید.

  • ایجاد فضایی مناسب برای دسترسی راحت به تمام نقاط محیط

  • رعایت حداقل فاصله های لازم برای رفت و آمد در محیط

دکوراسیون اداری و نقش آن در کسب و کار دکوراسیون اداری و نقش آن در کسب و کار

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfBTsEgAAAAAEvlpP4Oay2SEtjUl7CEqpLtX4Hi