معماری و دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن

05 مرداد ، 1401
مبلمان اداری فضاگویا

دکوراسیون داخلی اداری سبک پست مدرن یا پسانوگرا مجموعه از ترکیب های متضاد می باشد که بدون قانون در کنار هم قرار گرفته و نقطه مقابل سبک های مدرن است. در این سبک می توانید فضای اتاق کارتان را با هر نوع وسیله دلخواه و بدون هیچ قانون در انتخاب رنگ، جنس و طرح وسایل و نحوه قرارگیری آنها دیزاین کنید. اگر تمایلی به رعایت قانون های دست و پا گیر در چیدمان ندارید، در ادامه با ما در فضاگویا همراه باشید. ویژگی های، مزایا، معایب، رنگ بندی دکوراسیون اداری پست مدرن و تفاوت های آنها با چیدمان مدرن را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

دکوراسیون داخلی اداری سبک پست مدرن

سبک پست مدرن در طراحی داخلی

دکوراسیون داخلی اداری سبک پست مدرن چیست؟

فضای بسیار رسمی محیط هایی با دکوراسیون کلاسیک باعث شد به مرور برای برخی از افراد خسته کننده جلوه کند. به همین دلیل طراحان دکوراسیون و معماری به سمت سبک های مدرن گرایش پیدا کردند تا کمی از چالش ها و سختی های سبک کلاسیک را کنار بگذارند. اما طراحان با ذهن های خلاق نمی توانستند قوانین و اصول چیدمان در سبک های مدرن را بپذیرند و به همین خاطر با برهم زدن قوانین و ایجاد تفاوت معماری مدرن و پست مدرن را معرفی کردند. سبک پست مدرن در دهه 60 میلادی معرفی شد و در دهه 70 و 80 و 90 نیز طرفداران زیادی را به سمت خود جذب نمود.

دکوراسیون داخلی اداری سبک پست مدرن هیچ قانونی ندارد و می توانید هر آنچه که دوست دارید را در کنار هم استفاده کنید. اما در حالت کلی می توان گفت در محیط های اداری با چیدمان پست مدرن، میز و مبل های بزرگ، رنگ های گرم، تابلوها و اکسسوری های متعدد با متریال های چوب، سنگ، برنج، مرمر، پارچه های مخمل کاربرد زیادی دارند. علاوه براین، در این نحوه چیدمان چیزی به نام تقارن وجود ندارد و دست طراح برای چیدمان و انتخاب وسایل کاملا باز است.

تفاوت دکوراسیون اداری مدرن و پست مدرن چیست؟

بسیاری از محیط های کاری و اداری به سبک مدرن طراحی و دیزاین میشوند و به همین دلیل اغلب افراد از تفاوت های آن با پست مدرن آگاه نمی باشند. شاید به همین دلیل است که برخی از افراد علیرغم قوانین زیاد سبک های مدرن، هنوز از آن استفاده می کنند. چند تفاوت عمده میان معمای و دکوراسیون داخلی اداری سبک مدرن و پست مدرن وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در چیدمان و معماری مدرن، از رنگ های خنثی استفاده میشود و در پست مدرن بیشتر به رنگ های گرم گرایش وجود دارد.
  • مبل و میزهای مدرن دارای طراحی خاصی بوده و کنده کاری و منبت کاری های مدل های کلاسیک در آنها دیده نمیشود. این در حالیست که در پست مدرن قانون وجود ندارد و ممکن است میز اداری با طرح مدرن اما دارای کنده کاری در محیط کار استفاده شود.
  • اندازه وسایل موجود در محیط های اداری مدرن با هم تناسب دارند، اما در پست مدرن ممکن است وسایل بزرگ و کوچک بدون هیچ سازگاری در کنار هم قرار گیرند.
  • در دکوراسیون داخلی اداری پست مدرن شلوغی و استفاده از تعداد زیاد اکسسوری و وسایل تزئینی رواج دارد. این در حالیست که در سبک های مدرن بیشتر به خلوت بودن محیط تاکید میشود.

تفاوت دکوراسیون اداری مدرن و پست مدرن

مزایای دکوراسیون اداری پست مدرن

با توجه به ویژگی هایی که برای دکوراسیون داخلی پست مدرن برای محیط های کاری و اداری اشاره شد، مزایای متعددی برای آنها وجود دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • در چیدمان پست مدرن نیاز به خرید وسایل گران قیمت نیست و با میز و مبلمان اداری های قدیمی و ارزان نیز می توان فضا را تزئین کرد.
  • با چیدمان پست مدرن در محیط اداری می توان از فضای خشک و رسمی فاصله گرفت. به طوریکه کارمندان احساس بهتری در این محیط داشته و فضا خسته کننده نخواهد بود.
  • با استفاده از اکسسوری های نمادین می توان فضا را معناگرا تزئین کرد. به همین دلیل است که این سبک در آتلیه های عکاسی و هنری با استقبال بالایی مواجه میشود.
  • تناقض ایجاد شده در محیط کاری پست مدرن باعث میشود تا روزمرگی ها کنار گذاشته شود و بدون شک افراد در چنین فضایی خلاقانه تر عمل خواهند کرد.

مزایای دکوراسیون اداری پست مدرن

رنگ بندی در دکوراسیون اداری پست مدرن

رنگ یکی از مهم ترین پارامترها در چیدمان می باشد و در محیط های اداری به دلیل تاثیر مستقیم بر میزان کارایی افراد اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد. در دکوراسیون اداری پست مدرن علیرغم اینکه هیچ محدودیت و قانونی وجود ندارد، اما بیشتر به رنگ های گرم گرایش وجود دارد. علاوه بر رنگ های گرم، از رنگ های پاستلی نیز می توان استفاده کرد. چون استفاده بیش از اندازه از رنگ های گرم باعث میشود ذهن افراد خیلی زود خسته شود و حتی احتمال سردرد نیز وجود دارد.

یکی از بهترین انتخاب هایی که برای چنین محیطی می توانید داشته باشید، استفاده از رنگ خنثی برای زمینه کار می باشد. به عنوان مثال می توانید مبلمان اداری و میز و صندلی اداری را خنثی مانند طوسی انتخاب کنید. سپس اکسسوری های برنجی، تابلوهای کلاژ شده با پارچه های رنگی، کوسن های رنگارنگ را انتخاب کنید تا ترکیب بی نظیری در محیط کارتان بوجود آید.

پربازدیدترین مطالب ما را دنبال کنید!

وسایل کاربردی اداری سبک پست مدرن

یکی از سوالات مهمی که لازم است به آن پاسخ دهیم این است که، چه وسایلی در دکوراسیون داخلی پست مدرن استفاده میشوند؟ به عبارت دیگر، وسایلی که در اتاق کار با این سبک چیدمان استفاده میشود چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ لازم است بدانید ، در چیدمان دکوراسیون داخلی پست مدرن برای محیط کار قانون وجود ندارد و ترکیبی از وسایل مختلف را بر حسب سلیقه و شرایط محیط می توان به کار برد. اما چند مورد از وسایل کاربردی در این قبیل محیط ها شامل موارد زیر است:

  • اکسسوری و وسایل تزئینی
  • تابلوهای کلاژ
  • چراغ های متعدد با نورهای متضاد و درخشان
  • مبلمان اداری بزرگ و پهن
  • میز جلو مبلی با پایه های کوتاه
  • چراغ مطالعه با شیشه های رنگی
  • دیوارپوش های چرمی و بتنی
  • کفپوش های چوبی و فرش و موکت

نکات مهم در اجرای سبک پست مدرن در محیط کار

به عنوان یک جمع بندی و نتیجه گیری کلی برای چیدمان دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن می توان گفت:

  • به دنبال تقارن در اندازه وسایل، محل قرارگیری و رنگ بندی آنها نباشید
  • بیشتر از رنگ های گرم و پاستلی استفاده کنید
  • مبلمان و میز و صندلی ها بزرگ انتخاب شوند
  • از نقش مهم اکسسوری و تابلوهای تزئینی غافل نشوید
  • لامپ های نئون در فضاهای پست مدرن کاربرد زیادی دارند
  • متریال های برنج، مرمر، مخمل، چوب، سنگ، شیشه های رنگی را در بخش های مختلف محیط به کار ببرید
  • درست است که قانون و محدودیت در این سبک وجود ندارد، اما شلوغ شدن بیش از اندازه محیط کار باعث میشود خیلی زود افراد حاضر در آن خسته شوند. سعی کنید فضا را کاربردی و زیبا تزئین کنید
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfBTsEgAAAAAEvlpP4Oay2SEtjUl7CEqpLtX4Hi