چه نوع صندلی مناسب سالمندان است؟

10 تیر ، 1401
مبلمان اداری فضاگویا

صندلی مناسب سالمندان با توجه به شرایط جسمی آنها از مهم ترین تجهیزاتی می باشد که با رعایت استانداردها باید تهیه شود. صندلی مناسب سالمندان تنوع بسیار زیادی داشته و با توجه به نوع کاربرد مورد نظر می توان گزینه مناسب و ایده آل را انتخاب کرد. نکته مهم این است که تمام استانداردها با توجه به شرایط جسمی و حتی روحی افراد سالمند در زمان انتخاب صندلی در نظر گرفته شود. گروه فضاگویا در ادامه چند نکته و اصل مهم در انتخاب هر یک از انواع صندلی چرخدار، راحتی، ریلکسی، زیر دوشی و حمامی و همچنین صندلی نماز و غیره برای سالمندان را معرفی خواهد کرد.

صندلی سالمندان چیست

سیستم صندلی راحتی سالمندان

صندلی مناسب سالمندان چیست؟

با گذر زمان و ورود به دوران سالمندی، به مرور ساختار بدن با تغییراتی مواجه شده و به همین دلیل نشست و برخاست و حرکت کردن با چالش هایی روبرو میشود. از این رو نوع صندلی و مبلمان برای نشستن افراد در این گروه سنی نیز کمی متفاوت شده و مانند دوران جوانی نمی توان روی هر نوع صندلی غیر استاندارد چند ساعت نشست. صندلی مناسب سالمندان از تجهیزات مهمی می باشد که در محل زندگی و استراحت آنها باید استفاده شود و تنوع بالایی دارند. صندلی نماز، زیردوشی یا حمامی، صندلی راک، ریلکسی و ماساژ و چرخدار همگی زیرمجموعه ای از صندلی های سالمندی به شمار می روند که کاربردهای متفاوتی دارند. اصلی ترین ویژگی این صندلی ها، تفاوت های اعمال شده در مرحله طراحی بر اساس شرایط جسمی افراد سالمند می باشد و با صندلی اداری و مبل های راحتی معمولی فرق دارند.

ویژگی های صندلی برای سالمندان

استفاده از صندلی استاندارد در تمام دوران زندگی اهمیت زیادی دارد، چون به صورت مستقیم بر سلامت کمر، شانه و زانو و گردن تثیرگذار است. اما دوران سالمندی به دلیل ضعیف و آسیب پذیر شدن بدن، ارگونومیک و استاندارد بودن صندلی و مبل اهمیت بیشتری پیدا می کند و در زمان خرید باید به آنها توجه داشت. از مهم ترین استانداردها برای انتخاب صندلی سالمندی و قیمت مبل سالمندان می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

ارتفاع صندلی سالمندی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین فاکتورها در انتخاب صندلی برای افرد سالمند، دقت در ارتفاع آنها می باشد. ارتفاع کم صندلی باعث میشود به زانوها فشار زیادی وارد شده و به دلیل تاخوردن بیش از اندازه آنها به مرور درد را در این ناحیه احساس کنند. در مقابل، ارتفاع بیش از اندازه ارتفاع صندلی و آویزان بودن پاها گردش خون را با چالش مواجه می کند. به همین دلیل ارتفاع صندلی باید به گونه ای باشد که کف پا به صورت کاملا صاف روی زمین قرار گرفته و زانوها زاویه 90 درجه داشته باشند.

با توجه به اینکه قد افراد سالمند با هم تفاوت دارد، یکی از بهترین انتخاب ها صندلی هایی می باشد که ارتفاع آنها قابل تنظیم باشد.

ویژگی های صندلی برای سالمندان

صندلی مناسب سالمندان

استحکام صندلی

از دیگر ویژگی های بسیار مهم در صندلی مناسب سالمندان، استحکام و مقاومت بالای آنها می باشد. بدنه صندلی باید دوام زیادی داشته و با وزن بدن سالمند سازگار باشد. علاوه براین، صندلی باید به گونه ای طراحی شده باشد که در زمان نشستن یا برخاستن بتواند در برابر فشار زیادی که وزن سالمند به دسته ها وارد می کند، مقاومت داشته و نشکند یا روی زمین نیوفتد.

پربازدیدترین مطالب ما را دنبال کنید!

تکیه گاه صندلی مناسب سالمندان

در حالت کلی تمام صندلی های استاندارد و ارگونومیک باید تکیه مناسبی داشته باشند. تکیه گاه صندلی سالمند بهتر است قسمت شانه و کتف را پر کند تا باعث خستگی بدن آنها نشود. علاوه براین، تکیه گاه باید ساختار مناسبی داشته باشد و قسمت کمر را پر کند. پر نشدن کمر در زمان نشستن روی صندلی به مرور باعث کمردرد میشود. اگر صندلی مناسب با ساختار بدن سالمند نبود و تکیه گاه آن مشکل داشت، با چند کوسن یا بالشت می توانید گودی کمر را پر کنید تا کمتر به بدن آنها آسیب وارد شود.

نشست و برخاست راحت

افراد در گروه سنی سالمندی شرایط جسمی متفاوتی دارند و اغلب آنها در زمان بلند شدن از روی صندلی با مشکل مواجه میشوند. در نتیجه نباید تنها به ظاهر زیبای صندلی و استاندارد بودن آن در زمان نشستن فرد سالمند توجه داشت، بلکه بلند شدن از روی آن نیز باید مد نظر قرار گیرد. عمق زیاد برخی از صندلی ها باعث میشود بلند شدن از روی آنها برای فرد سالمند سخت باشد و مشکلاتی را ایجاد کند. استفاده از صندلی های راک از گزینه های مناسب و ایده آل برای سالمندان می باشد و نشست و برخاست را برای آنها آسان می کند.

دسته صندلی مناسب سالمند

دسته صندلی از چند نظر اهمیت بسیار زیادی داشته و باعث میشود افراد سالمند احساس بهتری در زمان نشستن داشته باشند. از آنجا که دسته های صندلی نوعی تکیه گاه بری دست ها به شمار می روند، به همین دلیل باید کاملا مقاوم باشند. علاوه براین، جنس دسته ها باید به گونه ای انتخاب شود که موجب آلرژی و حساسیت های پوستی در فرد سالمند نشود. مهم تر از همه اینکه، با قرار گرفتن دست روی دسته های صندلی، شانه ها نباید بیش از اندازه بالا یا پایین قرار گیرند.

جنس تشک صندلی

نشستن های طولانی مدت روی صندلی مخصوصا برای سالمندانی که بدنشان در تحرک دارای اشکال است، احتمال زخم بستر را افزایش می دهد. به همین دلیل در زمان انتخاب صندلی مناسب برای سالمندان باید به جنس روکش و الیاف درون تشک توجه کنید. جنس روکش صندلی نباید باعث تعریق بدن شود و ضد آلرژی باشد تا به بدن این عزیزان آسیب وارد نکنند. دقت داشته باشید که صندلی های بدون روکش نیز به دلیل سفت و سخت بودن قسمت نشیمن به شدت به کمر آسیب وارد می کنند.

انواع صندلی مناسب برای سالمندان

در حالت کلی می توان صندلی های سالمندی یا مبل مناسب سالمندان را بر اساس نوع کاربردشان در گروه های مختلفی دسته بندی کرد. پرکاربرد این صندلی ها عبارتند از:

  • صندلی طبی سالمندان: صندلی های طبی از نظر جنس روکش، ارتفاع، تکیه گاه، نوع دسته ها و غیره همگی استاندارد و کاملا ارگونومیک هستند.
  • صندلی زیردوشی سالمندان: صندلی ها خرید صندلی سالمندی زیردوشی یا حمامی که اغلب دارای چرخ هستند، برای استحمام سالمندان کاربرد دارد. از مهم ترین ویژگی های این صندلی ها می توان به استاندارد بودن آنها برای جلوگیری از زمین خوردن فرد سالمند در سطح صیقلی حمام اشاره کرد. فرد سالمند با نشستن روی این صندلی ها براحتی می تواند استحمام کند و برای افراد معلول نیز کاربرد دارد.
  • صندلی ریلکسی ماساژور برای سالمند: از بهترین گزینه ها برای افراد سالمند می توان به صندلی های ریلکسی اشاره کرد. تمام بخش ها از جمله ارتفاع، تکیه گاه و غیره قابل تنظیم بوده و در صورت نیاز به تخت نیز تبدیل میشوند. برخی از این صندلی ها ماساژور می باشند و باعث میشود عضلات بدن فرد سالمند وضعیت بهتری داشته باشند و اصطلاحا ریلکس کنند.
  • صندلی چرخدار سالمندان: برای افراد سالمندی که امکان تحرک ندارند، تهیه صندلی های چرخدار گزینه مناسبی می باشد. این صندلی ها شرایطی را فراهم می کنند تا فرد بتواند در بخش های مختلف منزل حرکت کند و احساس بهتری خواهند داشت.
  • صندلی نماز سالمند: همان طور که از نام این صندلی مشخص است، برای عبادت و نماز خواندن سالمندان کاربرد دارد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfBTsEgAAAAAEvlpP4Oay2SEtjUl7CEqpLtX4Hi