تفاوت میز کامپیوتر و میز کارمندی

25 اسفند ، 1400
مبلمان اداری فضا گویا

تفاوت میز کامپیوتر و میز کارمندی را می‌توان با توجه به فاکتورهای متعددی مشخص کرد و در حالت کلی می توان گفت این دو نوع میز کاملا با هم فرق دارند. هر چند که گاهی می توان این دو میز را برحسب شرایط مختلف به جای یکدیگر استفاده کرد، اما بهتر است که این کار انجام نشود چرا که با گذشت زمان به دلیل استاندارد نبودن بر حسب شرایط کار به بدن آسیب های جدی وارد می‌کند. طرح و مدل، ابعاد، جنس و شکل ظاهری همه و همه در میز کارمندی و میز رایانه با هم تفاوت دارند و این تفاوت‌ها از اهمیت بالایی دارند. گروه تولیدکننده مبلمان اداری فضا گویا در ادامه به چند تفاوت میز کامپیوتر و میز کارمندی اشاره خواهد داشت تا بر حسب شرایط مورد نظر بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.

میز کارمندی

میز کارمندی

میز کامپیوتر چیست؟

با توجه به تاثیر بسیار زیادی حالت و ساختار بدن در حین انجام کارهای طولانی مدت بر سلامتی و راندمان ایجاد می کند، به همین در طراحی میز کار فاکتورهای متعددی در نظر گرفته میشود. به عنوان مثال، میز کامپیوتر همان طور که از نامش مشخص است، برای قرار گرفتن رایانه و لپ تاپ کاربرد دارد. این میزها علاوه بر سطح صاف برای قرار گرفتن لپ تاپ یا دسکتاپ، شامل فضایی برای قرار گرفتن کیس، ماوس، کیبورد و پرینتر و غیره می باشد. طراحی این میزها به گونه ای انجام میشود که هر بخش در محل استاندارد قرار گرفته و در طولانی مدت به بدن آسیب وارد نکند. 
علاوه بر محل و جایگاه برای پرینتر و ماوس و سایر قطعات و تجهیزات جانبی، فضایی نیز برای پنهان کردن و عبور کابل های متعدد در نظر گرفته میشود. به همین دلیل می توان گفت، تمرکز اصلی در طراحی میز کامپیوتر بیشتر بر قرار گرفتن تجهیزات سخت افزاری مختلف و ایجاد نظم و دسترسی آسان به آنها وجود دارد. این یکی از اصلی ترین تفاوت های میز کامیپوتر و میز کارمندی است. از انواع میز کامپیوتر می‌توان به میز کامپیوتر کوچک، میز کامپیوتر شیک، میز کامپیوتر حرفه ای، میز کامپیوتر ساده، میز کامپیوتر لوکس و میز کامپیوتر مدرن اشاره کرد.

میز کارمندی چیست؟

از دیگر میزهای بسیار پرکاربرد، میز کارمندی می باشد. این تجهیزات در محیط های کاری و ادارات و شرکت های خصوصی استفاده شده و اغلب چوبی هستند. اصلی ترین ویژگی این میزها، وجود چند کشو در اندازه های مختلف برای نگهداری وسایل می باشد. علاوه براین، سطح میز کارمندی باید کاملا صاف باشد تا برگه ها و پرونده و سایر وسایل روی آن قرار گیرند.

میز کامپیوتر

میز کامپیوتر

مقایسه میز کارمندی و میز کامیپوتر

با توجه به تعریف ساده و بدون جزئیاتی که در بالا بیان شد، این دو نوع میز با توجه به نوع کاربرد و نحوه استفاده کاملا متفاوت هستند. از مهم ترین تفاوت های موجود در این دو می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

تفاوت ابعاد میز کامیپوتر و کارمندی

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که می توان برای این دو میز ارائه داد، ابعاد آنها می باشد که البته در بسیاری از مواقع بر حسب شرایط ممکن است تغییر کنند. میز کامپیوتر استاندارد که بر اساس اصول ارگونومیک طراحی و تولید میشود، در اغلب مواقع دارای ارتفاع 76 سانتی متر است. عرض این میزها حدود 75 و عمق صفحه رویی 60 سانتی متر در نظر گرفته میشود. این اندازه و ابعاد حداقل ها می باشد و می توان با توجه به نوع کاربرد مورد نظر تغییراتی در آنها ایجاد کرد. اما لازم است بدانید که به عنوان مثال عمق کمتر از 50 سانتی متر برای صفحه رویی میز کامپیوتر استاندارد نیست و فضای کافی برای قرار گرفته لپ تاپ و رایانه را ندارد. 
ابعاد میز کارمندی با میز کامپیوتر تفاوت دارد و دلیل اصلی آن، نوع کاربرد میز کارمندی و نحوه استفاده از آن است. بر حسب استانداردها و اصول ارگونومیک حداقل ارتفاع میز کارمندی باید 75 تا 80 سانتی متر باشد. عرض این میزها 120 تا 160 سانتی متر و برای عمق 45 تا 80 سانتی متر استاندارد است. میز کارمندی کوچک یا میز کارمندی بزرگ، می‌تواند تاثیر بدی روی کاربر بگذارد و بهتر است که در حالت استاندارد باشند.

تفاوت صفحه رویی میز کامپیوتر و میز کارمندی

تفاوت دیگری که می توان برای میز کارمندی و رایانه در نظر گرفت، صفحه رویی و شکل آن است. با توجه به اینکه در حین نگاه کردن به صفحه نمایش کامپیوتر نباید گردن رو به بالا و پایین انحنا داشته باشد، به همین دلیل قسمتی از روی میز کمی بالاتر بوده و مانیتور روی آن قرار میگیرد. این در حالیست که سطح صفحه رویی میزهای کارمندی کاملا صاف بوده و هیچگونه برجستگی در آن وجود ندارد.

پرطرفدارترین مطالب فضاگویا

تفاوت امکانات میز کارمندی و کامپیوتر

همان طور که در ابتدای متن اشاره شد، میز رایانه برای نگهداری از تجهیزات جانبی به چند بخش تقسیم بندی میشود. این نحوه تقسیم بندی از مهم ترین تفاوت های میز کارمندی و میز کامپیوتر می باشد. طراحی میز رایانه به گونه ای انجام میشود تا دو قسمت متحرک برای قرار گرفتن ماوس و کیبورد در آن ایجاد شود. کیس و پرینتر در اغلب مواقع پایین میز و در برخی از مدل ها بالای آن قرار میگیرند. در نهایت منافذ کوچک روی میز برای عبور کابل های مختلف نیز در نظر گرفته میشود تا نظم به خوبی برقرار شود. البته توجه داشته باشید که به دلیل این نحوه تقسیم بندی، میزهای کامپیوتر در بسیاری از مواقع بدون کشو و محفظه هستند. 
در طراحی میزهای کارمندی تمرکز زیادی بر وجود کشو و محفظه برای نگهداری وسایل است. به همین دلیل صفحه رویی کاملا ساده بوده و چند کشو و محفظه در پایین میز تعبیه میشود.

تفاوت قیمت میز کامپیوتر و میز کارمندی

قیمت میزهای کامپیوتر و میزهای کارمندی با توجه به ابعاد، اندازه، امکانات، جنس و امکاناتی که دارد متفاوت است. قیمت میز کامپیوتر با توجه به مواردی که اعلام کردیم می‌تواند بالا یا پایین باشد. و قیمت میز کارمندی هم نسبت به کامپیوتر می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد. پس حتما به هنگام خرید میز کامپیوتر یا خرید میز کارمندی به این نکات توجه کنید و با توجه به نیازی که دارید خریدتان را انجام دهید.

تفاوت در تنوع میز رایانه نسبت به کارمندی

از دیگر تفاوت های چشمگیر میز کارمندی و کامیپوتر می توان به میزان تنوع در طراحی و ساختار آنها اشاره کرد. میزهای کارمندی در اغلب مواقع ساده و ثابت هستند. این در حالیست که میزهای کامپیوتری در انواع مختلف میز کامپیوتر تاشو، قابل نصب به دیوار و بدون پایه و متحرک هستند. علاوه براین، برخی از میزهای کامیپوتر کتابخانه دار بوده و قسمت بالای مانیتور چند شلف و قفسه برای نگهداری وسایل مختلف دارند. میزهای کارمندی ساده می باشند تا تمرکز کارمندان در طی هشت ساعت کار روزانه از بین نرفته و ذهن آنها خسته نشود.

میز کامپیوتر حرفه ای

میز کامپیوتر حرفه ای

راهکارهای استفاده از میز کامپیوتر به جای میز کارمندی

علیرغم تفاوت هایی که بین میزهای کارمندی و کامپیوتر وجود دارد، ممکن است برحسب شرایط به جای هم استفاده شوند. اما بهتر است در زمان جایگزین شدن این دو میز با هم کمی تغییرات در آنها ایجاد کنید که عبارتند از:
با توجه به اینکه میز کارمندی فضای مخصوص ماوس و کیبورد ندارد، باید ارتباع صندلی و دسته های آن را برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به مچ دست و شانه ها تنظیم کرد.
برای اینکه همزمان بتوانید برگه ها و کارهای نوشتاری را در حین استفاده از رایانه انجام دهید، میزی انتخاب کنید که عمق و عرض زیادی داشته باشد. میزهای کوچک کارمندی فضای کافی برای قرار گرفتن مانیتور را ندارند. میز کارمندی مدرن دارای فضای مخصوص کیس و پرینتر می‌باشد و بهتر است برای فضاهای اداری آن را انتخاب کنید.

فضاگویا؛ طراحی و تولید میز اداری

فضاگویا از مجموعه های با سابقه در زمینه طراحی و تولید و ساخت میز اداری و مدیریت در جنس های مختلف می باشد که همگی دارای استاندارد هستند. برای خرید این محصولات و اطلاع از ویژگی های هر یک می توانید با کارشناسان فضاگویا از طریق راه های ارتباطی پایین صفحه تماس بگیرید. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfBTsEgAAAAAEvlpP4Oay2SEtjUl7CEqpLtX4Hi