مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا از جنبه های مختلف

06 بهمن ، 1400
مبلمان اداری فضا گویا

مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا بررسی تفاوت های موجود در این سه متریال پرکاربرد از نظر استحکام و کارایی و کاربرد و غیره می باشد. برای آن که بخواهید دکوراسیون منزل خود از قبیل؛ کابینت ها، میز ها، کمد ها و ... را به زیباترین حالت ممکن تزئین کنید لازم است ابتدا با جنس وسایل هر کدام آشنایی کاملی را پیدا نموده تا با دانش و آگاهی کافی بتوانید بهترین را خریداری نمایید. در این مقاله با فضا گویا همراه باشید تا اطلاعات کاملی از مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا از جنبه های مختلف بیشتر آشنا شوید و بدانید مزایا و معایب هر کدام چگونه است. در این صورت انتخاب برای شما آسوده تر خواهد بود.

مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا

مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا

معرفی نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا

برای آن که بتوانید بهترین سبک را تهیه کنید لازم است با همه این سبک کارها آشنا شوید. در ادامه معرفی مختصر هر کدام در ذیل پرداخته شده است.

نئوپان چیست؟

زمانی که خرده چوب ها، خاک اره ها و تراشه های چوبی تحت فشار و گرما به یک دیگر متصل می شوند نئوپان ها متولد شده و با لایه ای چسب، وکس، رنگ و مواد شیمیایی دیگر پوشیده شده تا مانع از آسیب دیدگی و گزیدگی جانوران قرار گیرد. محصول تولید شده چند مرتبه فشرده سازی می شود تا به وزن متعادل و برابری دست پیدا کند. از معروف ترین نئوپان ها می توان به OSB ها اشاره نمود. که از تراشه های چوب به وجود آمده اند. این محصولات می توانند برای کف و دیوارها مورد استفاده قرار گیرند.

ام دی اف

ام دی اف

ام دی اف چیست؟

ام دی اف ها که از فیبر های چوبی تحت تاثیر چسب و گرما تشکیل شده اند عمدتا برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. برای کامپوزیت این فیبر ها هم از چوب نرم و هم از چوب سخت استفاده می شود. به جهت آن که مانع خراش و آسیب پذیری بر روی کار شویم، از نوعی درز گیر استفاده می نماییم.

نئوپان

نئوپان

تخته سه لا چیست؟

تخته های چوبی چند لایه که به صورت مهندسی شده با فشار به یک دیگر پرس شده و تخته سه لا و چند لا را به وجود می آورند. روش تولید تخته سه لا ها باعث افزایش استقامت پنل ها می شوند. تخته سه لا ها در درجات متفاوتی ( کم یا زیاد) تولید می شوند که هر کدام در صنعت خاص خود باعث بهره وری شده اند.

تخته های چوبی چند لایه

تخته های چوبی چند لایه

مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا از نظر قیمت

تا به اینجا به طور مناسبی با این سه مدل آشنایی پیدا کردید. اکنون بهتر است اطلاعات کافی در مورد قیمت هر یک از آن ها بدست آورید. نئوپان ها قیمت مناسب تری به نسبت بقیه داشته و بعد از آن ام دی اف قرار می گیرد و تخته سه لا ارزان ترین گزینه می باشد. علت این تفاوت قیمت میان هر 3 سبک را می توان در وزن، شکل پذیری، میزان استحکام و ... هر یک دانست. توجه داشته باشید که بر اساس درجه کیفیت نیز این سه متریال با نرخ های متفاوتی ارائه میشوند. واقعیت این است، هر چه کیفیت بالاتر باشد به همان نسبت قیمت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا از نظر دوام و استحکام

 نئوپان ها از پیش ساخته شده استحکام کمی داشته و تحمل وزن سنگین را ندارد. زیرا چندان در برابر رطوبت مقاوم نبوده و تغییر شکل می دهد به همین دلیل کاربرد کمتری در محیط های مرطوب خواهند داشت. اما ام دی اف ها به آسانی شکل پذیری پیدا می کند و نسبت به نئوپان محکم تر و مستحکم تر هستند. تخته سه لا را اما می توان قابل تولید در قطرهای مختلف، قابل دسترس، محکم، رنگ پذیر، متنوع و ... دانست.  پس ماندگاری تخته سه لا در کنار دارا بودن کیفیت مناسب نسبت به نئوپان و ام دی اف بیشتر است.

بررسی درجات مختلف چوب

 
از مهم ترین تفاوت این سه سبک کار می توان به تعداد حفره ها، گره ها و سوراخ های موجود در آن اشاره نمود. به اندازه ای که نقض به هر یک از این حفره ها در نئوپان، ام دی اف یا تخته سه لا وارد شود ترمیم آغاز و رفع می شود. برای آن که درجه هر کدام از این سه محصول را بتوانید بهتر بدانید کافی است به مهر موسسه چوب بر روی هر یک مراجعه نمایید تا اطلاعات کاملی را کسب نمایید.

پربازدیدترین مطالب ما را از دست ندهید!

مقایسه ابزارهای لازم برای برش نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا

با توجه به جنس و میزان استحکام هر یک از این سه متریل کاربردی، ابزارهایی که برای برش آنها استفاده میشود با هم فرق دارند. برای برش این 3 سبک کار می توان از تیغ اره خط زن، نواری، ام دی اف بر، شیار زن، عمودی بر و افقی بر استفاده نمایید. هر اندازه استحکام این سه نوع چوب بالاتر باشد، ابزارهای قوی تری برای برش آنها استفاده میشود. به عنوان مثال برای برش ام دی اف از تیغ اره خط زن و تیغ اره ام دی اف بر، نئوپان و تخته سه لا از تیغ اره نواری و شیار زن کاربرد دارند.

نئوپان بخریم یا ام دی اف و تخته سه لا؟

پس از آن که به خوبی مقایسه هر 3 مدل را انجام دادید وقت آن است گزینه مناسبی را انتخاب کنید. با توجه به تمام مزایا، معایب و نکات گفته شده شما می توانید از هر کدام از این سبک ها بهره مند شوید. با توجه به نوع کاربرد و شریط محیط و میزان نم و رطوبت موجود در آن و همچنین مقدار بودجه می توان گزینه مناسب را خریداری کرد. به همین دلیل نمی توان در یک مقایسه کلی میان نئوپان و ام دی اف و تخته سه لایی مشخص کرد که کدم مورد همیشه بهتر از سایرین است. از موارد مهم در انتخاب نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:
بودجه خود را بررسی نموده و سپس انتخاب کنید. همان طور که اشاره شد، قیمت نئوپان و ام دی اف و تخته سه لا با هم تفاوت زیادی دارند و بر اساس میزان بودجه می توان گزینه مناسب را انتخاب کرد.
انتخاب بر اساس کاربرد؛ مثلا برای کابینت می توانید حاشیه دور را از تخته سه لا استفاده کنید که محکم تر است و پیچ ها در هنگام نصب به خوبی در آن قرار می گیرد و بدنه کابینت را از ام دی اف بهره ببرید تا زیبایی را در عین شکل پذیری آسان تر تجربه نمایید.  برای سایر قسمت ها می توانید بر اساس مستحکم بودن و میزان وزنی که قرار است داخل کابینت گذاشته شود تصمیم بگیرید. ضمن آن که  از بودجه خود و هزینه کار نیز غافل نشوید و از همه مهم تر به دوام و ماندگاری هر کدام نیز فکر کنید.
اگر هدف تهیه نئوپان و ام دی اف و تخته سه لایه برای محیط های نمناک است، بهتر است تا حد امکان نئوپان را انتخاب نکنید.

تولید دکوراسیون چوبی در فضا گویا

در این مقاله سعی شد به معرفی کاملی از مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا برای شما همراهان عزیز پرداخته شود. با توجه به تمام نکاتی که گفته شد شما می توانید با کارشناسان ما ارتباط حاصل نموده تا بهترین مشاوره را برای خرید انجام دهید. ضمن آنکه شرکت مبلمان اداری فضا گویا می تواند شما را در تهیه سایر ادوات دکوراسیون از جمله تهیه مبلمان اداری همراهی نموده و به شما بگوید بهترین سبک برای محیط مورد نظر شما کدام است. امید است با انتخاب بهینه و مناسب بتوانید بهترین را برای خود در بر داشته باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfBTsEgAAAAAEvlpP4Oay2SEtjUl7CEqpLtX4Hi