پارتیشن اداری آکوستیک چیست

26 اسفند ، 1397
مبلمان اداری فضا گویا

امروزه برای تقسیم بندی فضاهای اداری از پارتیشن استفاده می شود. پارتیشن اداری این امکان را فراهم می کند تا فضای اداره را متناسب با نیاز آن، با سرعت بیشتر و هزینه کمتری به بخش های مختلف تقسیم کرد. پارتیشن اداری آکوستیک یکی از بزرگترین معضلات پارتیشن های رایج را برطرف می کند؛ عبور صدا از پارتیشن یک معضل اساسی برای بسیاری از پارتیشن بندی ها است که باعث بهم خوردن فضای آرام اداره و کم شدن تمرکز کارمندان می شود. در اینجا با پارتیشن آکوستیک و نقش آن در کاهش عبور صدا بیشتر آشنا خواهیم شد.

عایق صدا بودن انواع پارتیشن

پارتیشن بندی اداری امروزه آنقدر مورد استقبال قرار گرفته است که دیگر جایی برای شیوه قدیمی بخش بندی ساختمان های اداری، یعنی دیوارکشی، باقی نگذاشته است. این نوع تقسیم بندی به خاطر سرعت بالای انجام آن، قابلیت تعویض و تغییر و از همه مهم تر، جلوه های بصری متنوع و زیبا به سرعت در حال گسترش است. پارتیشن ها جنس های مختلفی می توانند داشته باشند؛ از رایج ترین آنها می توان به پارتیشن های شیشه ای، پارتیشن های ام دی اف و پارتیشن های آلومینیومی اشاره کرد. هر یک از این انواع نسبت به عبور صدا حساسیت مختلفی دارد و برخی از آنها نیز دو جداره هستند؛ یعنی از دو لایه ساخته شده اند و استحکام بیشتری دارند. با این حال صدا از این نوع پارتیشن ها به راحتی عبور می کند و این نوع پارتیشن های اداری بیشتر مناسب ادارات بزرگ و خلوت هستند. پارتیشن اداری آکوستیک نوع دیگری از پارتیشن های اداری است که با توجه به مواد به کار رفته در آن، یک عایق خوب برای صدا به شمار می آید و فضایی آرام و همراه با تمرکز بیشتر را فراهم می کند.

پارتیشن اداری

پارتیشن اداری آکوستیک

در ساخت پارتیشن های آکوستیک علاوه چوب، فلز و شیشه از فوم های جاذب صدا نیز استفاده می شود. این فوم ها که ضخامتی نزدیک به دو و نیم سانتی متر دارند، به خوبی می توانند امواج صوتی را در خود گیر بیاندازند و به سرعت آنها را جذب کنند؛ به عبارتی دیگر این فوم ها نه تنها جلوی عبور صوت را می گیرند بلکه حتی از بازتاب شدن آن و پیچیدن صدا در محیط نیز جلوگیری می کنند؛ نحوه کار آنها مانند اسفنج است و همانطور که اسفنج آب را جذب خودش می کند، این فوم ها نیز صوت را در خودشان حبس می کنند و انرژی آن را می گیرند. پارتیشن اداری آکوستیک علاوه بر این مزیت، نوعی عایق حرارتی نیز محسوب می شود و جلوی اتلاف انرژی محل کار را نیز می گیرند و به این ترتیب در کاهش هزینه های مربوط به انرژی اداره نیز نقش مهمی را ایفا می کنند. از این نوع فوم ها حتی در ساخت درب دفاتر و اتاق های کنفرانس نیز می توان استفاده کرد و از انتشار صدای این بخش های مهم جلوگیری کرد و فضای آرامی را در آنجا ایجاد نمود.

پارتیشن اداری

پارتیشن اداری آکوستیک ترکیبی

در سال های پیش، عمده توجه در پارتیشن بندی اداره بر تقسیم بندی مناسب و زیبایی کار بود؛ اما در سال های اخیر انتظار بیشتری از یک پارتیشن بندی می رود و توجه به مناسب بودن فضای کار از لحاظ صوتی نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. از این رو صاحبان شرکت ها بیش از پیش به پارتیشن اداری آکوستیک متمایل شده اند و طراحان داخلی نیز علاوه بر استفاده از پارتیشن های آکوستیک از همه ابزارهای عایق صدا استفاده می کنند. همانطور که می دانید شیشه های دو جداره نیز عایق های خوبی برای صوت و گرما هستند، گرچه شیشه ها تنها می توانند مانع از عبور صدا شوند ولی نمی توانند از بازتاب آن جلوگیری نمایند. همچنین پارتیشن اداری ام دی اف نیز تا حدودی مانع از عبور صوت می شوند؛ از این رو امروزه در طراحی و ساخت پاریشن اداری آکوستیک از ترکیب این مواد استفاده می شود تا علاوه بر ایجاد یک عایق صوتی، جلوه زیباتری در فضای اداری ایجاد شود. 

پارتیشن اداری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfBTsEgAAAAAEvlpP4Oay2SEtjUl7CEqpLtX4Hi