اصول چیدمان میز اداری

29 مهر ، 1402
مبلمان اداری فضا گویا

چیدمان میز اداری یکی از کارهایی است که اغلب آن را نادیده می‌گیرند؛ اما باید بدانید که هر چه این بخش از محل کار شما زیباتر باشد و با اصول بهتری چیده شود، تأثیر بیشتری بر ارباب‌رجوع یا خود شما می‌گذارد. ‌شاید به نظر شما این کار امری پیش‌‌پاافتاده باشد، اما‌ تغییر دکوراسیون برای چیدمان میز اداری هم روحیۀ شما و کارمندان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، هم به شما انرژی مضاعفی می‌بخشد و هم می‌تواند در روند پیشبرد کارتان تأثیر شگرفی بگذارد. با ما در این متن همراه باشید تا به بررسی بهترین روش برای چیدمان میزهای اداری بپردازیم.

1. ایجاد یک فضای شخصی در چیدمان میزهای کار

نیازی نیست سرتاسر میز اداری شما مملوء از پرونده و دفتر و قلم باشد. با این نوع چیدمان ذهنتان در هنگام خستگی هیچ راه فراری ندارد. شما می‌توانید برای چیدمان میزهای اداری بخشی از میز را به قسمتی اختصاص دهید که مربوط به زندگی شخصی شما است؛ در نتیجه همیشه می‌توانید در هنگام خستگی ذهنی و فکری با نگاه کردن به این بخش خستگی را از خود دور کنید. این قسمت می‌تواند یادگاری، قاب عکس یا حتی یک ابزار کوچک برای سرگرم کردن شما باشد. به‌هرحال این بخش برای شما مفهوم خاصی دارد و می‌تواند انرژی ازدست‌رفتۀ شما را بازگرداند.  

2. ایجاد توازن برای چیدمان میز اداری

یکی از اصول چیدمان میز کار این است که توزان را رعایت کنید. منظور از توازن این است که اگر در یک سمت میز رایانه یا سیستم شخصی خود را گذاشته‌اید، باقی وسایل و لوازم را در سمت دیگر میز کارمندی قرار دهید. این کار کمک می‌کند تا نه‌تنها در هنگامی که نیاز به چیزی دارید به دنبال آن نگردید، بلکه ذهنتان راه‌حل‌ها را نیز با سرعت بیشتری می‌پیماید. از طرفی چشم خسته نمی‌شود و توجه شما یا دیگران به نداشتن توازن میز معطوف نخواهد شد.

چیدمان میز اداری

ایجاد توازن در چیدمان میز اداری

3. ایجاد نظم خاص برای چیدن وسائل روی میز

در چیدمان وسائل روی میز نظم داشته باشید. در کنار اینکه توازن را رعایت می‌کنید، باید بدانید هر وسیله در کجا قرار می‌گیرد. این کار به سرعت عمل در هنگام کار و تصمیم‌گیری منجر می‌شود و از سردرگمی شما در حین‌ کار کمتر می‌کند. در ضمن می‌دانید چه کارهایی را باید انجام دهید و می‌توانید برای روز خود برنامه‌ریزی داشته باشید. اگر اتاق کاری در خانۀ خود درست کرده‌اید، رعایت توازن به طراحی اتاق کار در منزل نیز کمک شایانی می‌کند.

4. روزانه میز را تمیز کنید

فرقی نمی‌کند شما کارمند یک اداره هستید یا صاحب کسب‌وکار. اینکه این مقاله را می‌خوانید تا اصول چیدمان میز اداری یا میز مدیریت را متوجه شوید به شما تبریک می‌گوییم. تمیز کردن میز کار در انتها یا ابتدای روز تأثیر بسیاری روی روحیۀ شما دارد. یکی از انواع استاندارد چیدمان میز اداری این است که سعی کنید پرونده‌ها را به ترتیب خاصی ببخشید.

شما می‌توانید انتهای روز این کار را انجام دهید و به این ترتیب فایل کارهای آن روز را ببندید تا مشغلۀ فکری و کاری را به خانه یا زندگی روزانه خود نبرید. تمیز کردن میز در ابتدای صبح نیز به شما انرژی و قدرت مقابله با همۀ مشکلات را می‌دهد. از طرف دیگر هنگامی که ارباب‌رجوع به شرکت شما مراجعه کند، این موضوع ناخودآگاه ذهن او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود با آرامش بیشتری‌ کار را به شما بسپارد. 

5. چیدمان اکسسوری های میز 

اکسسوری‌هایی که روی میز قرار می‌دهید می‌توانند به‌خوبی نشان از سلیقۀ شما داشته باشند و علاوه‌برآن باعث احساس راحتی برای کار کردن شما شوند. تفاوتی ندارد تزیین میز کار با وسایل دورریختنی را ترجیح می‌دهید یا لوازم مدرن می‌خرید؛ درهرحال ما در این بخش فقط چند نمونه از این موارد را ذکر می‌کنیم‌. شما بسته به سلیقه و نیازی که برای کسب‌وکار خود دارید می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید یا آن را تغییر دهید:

سیستم دو طبقه

اگر رایانه شخصی یکی از ضروریات شغل شما است، حتماً به‌خوبی می‌دانید تا چه حد روی میز را اشغال می‌کند‌. به همین دلیل بهترین کار این است که سیستم خود را به دو قسمت تقسیم کنید. گذاشتن هارد و صفحه کلید در کشو و قسمت پایینی میز یکی از راهکارهای مرسومی است که اغلب افراد انجام می‌دهند. به این ترتیب هم جای کمتری گرفته می‌شود و هم اینکه ظاهر چیدمان میز مرتب به نظر می‌رسد. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید این روش، یکی از روش‌های چیدمان دکوراسیون اداری سال 2023 محسوب می‌شود.

مرتب کردن وسایل میز بر اساس اهمیت

بهترین کار این است که لوازم خود را بر اساس اولویتی که با آن‌ها سروکار دارید روی میز قرار دهید. پیشنهاد ما به شما این است که آن لوازمی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند به صندلی اداری نزدیک‌تر باشند. اگر قصد دارید وسایل مهم و پرکاربرد را روی هم بگذارید، سعی کنید ضروری‌ترینِ آن‌ها را در بالاترین قسمت بگذارید تا به این لوازم به به‌بهترین‌نحو دسترسی داشته باشید. به یاد داشته باشید پیدا کردن لوازم ضروری وقت و انرژی فراوانی را از شما خواهد گرفت.

اصول چیدمان میز کار

مرتب کردن وسایل روی میز کار

دور کردن وسایل الکترونیکی از میز کار

منظور از لوازم الکترونیکی ابزارهایی مانند مودم است که هم جای بسیاری را اشغال می‌کند و هم برای سلامت مفید نیست‌. از طرف دیگر این ابزار نه‌تنها سیم‌های طولانی و دست‌وپاگیری دارند، بلکه مدام با چشمک زدن توجه شما را به خود معطوف می‌کنند. این‌جور وسایل و لوازم را در نقطه‌ای قرار دهید که بهترین آنتن‌دهی را داشته و از شما نیز دور باشند. این موضوع یکی از مهم‌ترین اصول چیدمان میز مدیریت نیز محسوب می‌شوند.

مرتب کردن اسناد به صورت روزانه

بخش اسناد شامل زونکن‌ها و پرونده‌ها است و از نظر اصولی بهترین کار تقسیم کردن این اسناد و پرونده‌ها به دو قسمت خواهد بود. به‌هیچ‌عنوان این پرونده‌ها را روی میز قرار ندهید تا میز کار شما شلوغ شود. اگر شغل شما ایجاب می‌کند که مدام با زونکن‌ها سروکار داشته باشید و آن‌ها را بررسی کنید، حتماً به صورت روزانه آن‌ها را سروسامان دهید و مرتب بچینید. پیشنهاد ما به شما این است که در پایان یا ابتدای روز این پرونده‌ها را دسته‌بندی کنید تا بدانید کار امروز یا فردای شما چیست.

تزیین میز کار با وسایل دور ریختنی

نیازی نیست حتماً از ابزارهای لوکس، مدرن و تجملاتی برای تزیین میز کاری اداری استفاده کنید. یک گلدان ساده با وسایل دورریز که چند شاخه گل طبیعی در آن قرار دارد به منظور بهبود روحیۀ شما مؤثر است. 

استفاده از گلدان

فراموش نکنید استفاده از یک گلدان گل طبیعی و تزیین میز اداری با گل در روحیۀ شما تأثیر شگرفی می‌گذارد و به همین ترتیب باعث می‌شود تا نظر ارباب‌رجوع نیز تحت‌تأثیر قرار بگیرد. 

چیدمان میزهای اداری

استفاده از گلدان در چیدمان میز اداری

استفاده از دفترچه یادداشت یا استیکر چسب دار

یک دفترچۀ یادداشت همیشه روی میزتان قرار دهید. اگر نیاز دارید تا مدام مطلبی را به خود یادآوری کنید یا نکتۀ مهمی جلوی چشمتان باشد، بهترین کار این است که از استیکرهایی استفاده کنید در پشت خود چسب دارند‌. این استکیرهای چسب دار را به محلی بچسبانید که مدام آن را زیرنظر دارید. یکی از مزایای استکیرهای چسب‌دار این است که به‌راحتی قابل کندن هستند.

محل قرارگیری موس و کیبورد

موس و کیبورد جای بسیاری را اشغال می‌کنند و میز را نامرتب جلوه می‌دهند. اگر در بازار چرخی بزنید، می‌توانید پایه‌های صفحۀ نمایش را پیدا کنید که به شما این امکان را می‌دهند تا کیبورد را زیر این پایه‌ها بگذارید تا جای کمی را اشغال کنند. 

جایگاه مناسب مانیتور

بهترین محل برای قراردادن مانیتور و چیدمان میز کار اداری درست وسط میز شما است‌‌. ‌این کار کمک می‌کند دو سمت مانیتور جایی برای قرار دادن سایر وسایل و لوازم خود داشته باشید تا تراز بودن را حفظ کنید و به ابزار موردنیاز راحت‌تر دسترسی داشته باشید. در صورتی که در حین کار کردن با ارباب رجوع لازم است مدام به رایانه نگاه کنید، یکی از گوشه‌ها را انتخاب کنید.

استاندارد چیدمان میز اداری 

جایگاه مناسب مانیتور در چیدمان میز اداری

چیدمان کتاب روی میز

کتاب‌ها شاید جای فراوانی را بگیرند، اما‌ نمای زیبایی به میز شما می‌دهند. سعی کنید روی میز کار خود کتابی قرار دهید که متناسب با حرفه و شغل فعلی شما باشد. حتی می‌توانید یک کتاب را انتخاب کنید تا در حین ساعت استراحت خود آن را مطالعه کنید. 

قرار دادن وسایل غیرضروری در کشوی میز

شاید برخی لوازم را نیاز داشته باشید، اما وسایلی نیستند که مدام به آن‌ها احتیاج داشته باشید. برخی افراد نیز وسایل و لوازم شخصی خود را به محل کار می‌آورند و دوست ندارند کسی آن‌ها را ببیند. بهترین مکان برای این ابزارها  و لوازم کشوی میز است. شما می‌توانید کشوی میز کارمندی خود را به‌راحتی دسته‌بندی کنید و در هر کشو یک‌ گروه خاصی از لوازم خود را بگذارید.

مرتب کردن کابل ها و سیم های روی میز

بدترین موضوعی که می‌تواند همۀ زحمات شما را برای یک چیدمان درست بر باد دهد، سیم‌ها و کابل‌هایی است که از روی میز آویزان شده‌اند. برای مدیریت کردن آن‌ها می‌توانید سیم‌ها را به یکدیگر متصل کنید و آن‌ها را از نقاطی عبور دهید که در دید نیست. همچنین با ابزارهایی که در بازار موجود است روی آن‌ها را بپوشانید تا دید قشنگ‌تری داشته باشند.

شما میز اداری خود را چگونه می چینید؟

در این مقاله بهترین اصول برای چیدمان میز اداری را بررسی کردیم و نکات طلایی و مهم چیدمان میزهای کارمندی و مدیریت به شما گفتیم. میز کاری که پشت آن می‌نشینید نه‌تنها تأثیر مستقیمی روی ذهنیت خودتان دارد و به سرعت و کارایی شما می‌افزاید، بلکه تأثیر بسیار مثبتی نیز روی مخاطبان و ارباب‌رجو‌های شما دارد.

بد نیست این مقاله را بخوانید تا به بهترین شکل ممکن و با کمک اصول و قواعد، چیدمان میز خود را انجام دهید. توجه داشته باشید شما بین 7 تا 10 ساعت از 24 ساعت شبانه‌روز خود را در محل کار می‌گذرانید؛ بنابراین چیدمان درست و اصولی به افزایش بازدهی، تمرکز بیشتر شما روی کار و بهبود روحیه کمک شایانی می‌کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfBTsEgAAAAAEvlpP4Oay2SEtjUl7CEqpLtX4Hi